THE RHIZOME AS AN ORGANIZATIONAL MODEL OF A PROTOCURRICULUM FOR THE SUBJECT OF VISUAL ARTS AT SECONDARY COMPULSORY EDUCATION

ENG
THE RHIZOME AS AN ORGANIZATIONAL MODEL OF A PROTOCURRICULUM FOR THE SUBJECT OF VISUAL ARTS AT SECONDARY COMPULSORY EDUCATION

ESP
EL RIZOMA COMO MODELO ORGANIZATIVO DE UN PROTOCURRÍCULO PARA EDUCACIÓN PLÁSTICA, VISUAL Y AUDIOVISUAL DE 4º DE E.S.O.








ENG

This proposal for educational innovation, as an alternative to conventional curricular structures, understands Education as a possibility, not as a prescription. Starting from the fifth principle of the rhizome - structural model taken from the French philosophers Gilles Deleuze and Felix Guattari (1972) - the one that refers to cartography, the protocurriculum is understood as the representation of all the multiplicity of fragments that make up the reality of Artistic Education in the 21st century, as an instrument capable of approaching, confronting and giving visibility to all the possibilities required by the global classroom. This cartographic manifestation of the protocurricular universe is exemplified and materialised for a Didactic Unit of the subject of Visual Arts at Compulsory Secondary Education in the specific context of the Aragonese Pyrenees


ESP

Esta propuesta de innovación educativa, alternativa a las estructuras curriculares convencionales, entiende la Educación como posibilidad, no como prescripción. Partiendo del quinto principio del rizoma -modelo estructural tomado de los filósofos franceses Gilles Deleuze y Felix Guattari (1972)-, el de la cartografía, se entiende el protocurrículo como representación de toda la multiplicidad de fragmentos que componen la realidad de la Educación Artística en el siglo XXI, como instrumento capaz de abordar, confrontar y dar visibilidad a todas las posibilidades requeridas por el aula global.


Se ejemplifica y materializa esta manifestación cartográfica del universo protocurricular para una Unidad Didáctica de la asignatura de Educación Plástica, Visual y Audiovisual de 4º de Educación Secundaria Obligatoria en el contexto específico del Pirineo aragonés.