ENG
MATERIALIZING A PROTOCURRICULUM FOR THE SUBJECT OF VISUAL ARTS AT SECONDARY COMPULSORY EDUCATION
This alternative educational proposal to conventional curricular structures understands Education as a possibility, not as a prescription. Starting from the fifth principle of the rhizome -structural model taken from the French philosophers Gilles Deleuze and Felix Guattari (1972)-, the one that refers to cartography, the protocurriculum is understood as the representation of all the multiplicity of fragments that compose the reality of Artistic Education in the 21st century, as an instrument capable of approaching, confronting and giving visibility to all the possibilities required by the global classroom.
ESP
MATERIALIZACIÓN DEL PROTOCURRÍCULO PARA EDUCACIÓN PLÁSTICA, VISUAL Y AUDIOVISUAL DE 4º DE E.S.O.
Esta propuesta educativa alternativa a las estructuras curriculares convencionales entiende la Educación como posibilidad, no como prescripción. Partiendo del quinto principio del rizoma -modelo estructural tomado de los filósofos franceses Gilles Deleuze y Felix Guattari (1972)-, el de la cartografía, se entiende el protocurrículo como representación de toda la multiplicidad de fragmentos que componen la realidad de la Educación Artística en el siglo XXI, como instrumento capaz de abordar, confrontar y dar visibilidad a todas las posibilidades requeridas por el aula global.